Selasa, 18 November 2014

2 Keping Roti Kosong


17-19 Okt. 2014. Daurah Khususiah di Masjid Besi.

2 Keping Roti Kosong - 1

"Tuan tidak kenal dia. Mengapa tuan belanja dia makan?"
Saya belanja diri saya sebenarnya. Mana tahu dengan bantuan saya yang kecil ini menjadi asbab untuk masuk syurga.
"Takkan dengan belanja makan roti kosong dua keping dan kopi O sudah boleh masuk syurga, mudah sangat."
Bukan nilai luaran yang dilihat. Menderma 1 juta ringgit mungkin rendah nilainya dibandingkan dengan derma 10 ringgit jika niat dan pengorbanan diukur. Derma 1 juta dengan baki 10 juta berbeza dengan derma 10 ringgit dengan baki 1 ringgit.
Memberi minum seekor anjing menjadi asbab untuk seorang wanita jalanan masuk syurga. Tidak mungkinkah dengan 2 keping roti kosong membantu saya masuk syurga?
"errrm..."

2 Keping Roti Kosong - 2

"Nilai 2 keping roti kosong rendah bagi tuan. Saya percaya tuan mempunyai pekerjaan tetap. Apalah nilai 2 keping roti bagi tuan?"
Itu cuma sangkaan kamu. Orang bekerja tetap pun kadang-kadang sesak juga.
Jika sumbangan itu rendah nilainya dalam pertimbangan Allah, mungkin ia menjadi shafaat jika orang yang saya bantu menjadi penghuni syurga.
Dia berdoa untuk saya, "Ya Allah! Orang itu telah memberi aku makan 2 keping roti di dunia dulu. Masukkanlah dia ke dalam syurga". Hajat ahli syurga diperkenankan Allah. Masih ada kemungkinan lagi, insyaallah.
"errm..."
(degil betul, nak juga syurga dengan derma seciput)

2 Keping Roti Kosong - 3

"Saya pun hendak masuk syurga juga. Saya belanja tuan makan ya!"

Alhamdulillah! Terima kasih. Saya cam muka tuan. Jika ditakdirkan masuk syurga saya doakan untuk tuan. Harap tuan pun begitu juga.

"Insyaallah. Doakan untuk saya."

(Untung tunai di dunia lagi. Belanja hamba Allah 2 keping roti kosong, Allah buka hati orang lain untuk belanja Murtabak Singapura untuk kita pula)

2 Keping Roti Kosong - 4

"Harap belanja saya itu boleh menjadi asbab atau shafaat untuk masuk syurga juga."

Insyaallah! Melabur dalam skim akhirat sentiasa untung. Jika tiada asbab atau shafaat pun, tuan masih boleh senyum lebar dengan janji Allah.

Apabila seseorang itu memberi makan kepada seorang muslim sehingga kenyang, Allah akan menyediakan 7 khandak (parit) antara dirinya dan api neraka. 1 khandak itu bersamaan 500 tahun perjalanan dari api neraka.

"Subhanallah! Jika ini fadhilatnya, menyesal saya tidak mengamalkannya dari dulu."

(Indahnya menjadi seorang muslim)


2 Keping Roti Kosong - 5

"Wah! Dengan belanja seorang muslim makan roti kosong sudah dijauhkan dari api neraka sejauh 3,500 tahun perjalanan, beruntungnya."
Bertambah untung jika berdoa 3X, "Ya Allah! Jauhkan aku dari api neraka" kerana neraka pula akan berdoa, "Ya Allah! Jauhkan orang ini dari masuk ke dalam aku.
Semakin beruntung jika berdoa 3X, "Ya Allah! Masukkan aku ke dalam syurgaMu" kerana syurga juga akan berdoa supaya kita dimasukkan ke dalamnya.
"Mudahnya! Tetapi tidak ramai yang melakukannya."
Jika tuan ingin belanja orang makan sampai kenyang, saya boleh sediakan perut kosong untuk membantu. Banyak pahala tu!

2 Keping Roti Kosong - 6

"Ada lagi fadhilat lain?"

Soalan tuan menginggatkan saya kepada seseorang yang memberi makan kepada pelajar yang ditemuinya selepas solat Jumaat. Mereka dijemput ke rumahnya untuk makan tengahari. Semoga Allah melimpahkan rezeki dan menempatkannya di syurga.

Memberi makan kepada penuntut ilmu besar pahalanya terutama pada hari Jumaat.


5R - Tanda Ketakwaan

Ringan bangun solat
Rajin solat
Rasa diperhatikan
Risau tidak beradab
Rimas buang masa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan