Tuesday, September 4, 2012

Dr AK: "National Self Esteem Day"

"I am me. In all the world there is no one else exactly like me.There are persons who have parts like me, but no one who adds up exactly like me.  Therefore, everything that comes out of me is authentically mine, because I alone chose it." - Virginia Satir


Banyak orang yang berjaya, hebat, popular, kaya, dll. terutamanya di negara barat seperti artist, jutawan dan jelitawan akhirnya menamatkan hidup dengan bunuh diri dan banyak juga yang hidup dalam kemurungan. Mengapa? Dan berapa banyak pegawai kerajaan dan swasta sekarang yang mengalami stress di Malaysia? Mengapa?

Mungkin tidak berlebih-lebihan jika mengatakan pembunuh utama manusia ialah "low self esteem". Ia tidak memandang kepada berapa banyak wang yang kita ada, atau berapa tinggi pangkat yang kita pegang, semuanya boleh terkena penyakit ini.

Disebabkan pentingnya self esteem, di New Zealand "National Self Esteem Day", ialah hari cuti umum (28 Jun) untuk meningkatkan self esteem kepada penduduknya.

TINGKATKAN HARGA DIRI DENGAN
  • Berhenti membandingkan diri anda dengan orang lain
  • Berhenti merendahkan diri anda
  • Belajar dari bengkel NLP atau buku NLP
  • Buat senarai sifat-sifat positif anda
  • Gunakan ikrar untuk meningkatkan harga diri anda
  • Bergaul dengan orang yang positif dan supportif
  • Buat senarai kejayaan masa lalu anda.

Tips NLP: Anchor (1) rasa diri disayangi, (2) rasa sayang pada seseorang, (3) rasa paling gembira dan (4) rasa paling berkeyakinan, kemudian fire setiap hari sebelum keluar pergi kerja. Kalau rasa malas hendak pergi kerja, guna "swish pattern" (gambar tengah tidur dalam selimut vs. gambar sedang bergaya, segak dan cergas untuk pergi kerja).

No comments:

Post a Comment