Saya sambung
menulis mengenai meta-coaching. Dalam posting sebelum ini, topiknya berkaitan
dengan kemahiran "supporting" dan "listening". Kini
kemahiran yang ketiga iaitu "WFO questioning".
Apakah soalan
WFO (well-formed outcome)?
Soalan WFO
adalah soalan utama dalam meta-coaching namun saya umpamakannya seperti nasi.
Kalau tiada lauk, kuah dan sayur, nasi tidaklah sedap dimakan walaupun
mengenyangkan. Ia perlu digunakan bersama dengan kemahiran lain seperti
"meta-questioning" dan "inducing state".
Berikut ialah 18
soalan WFO yang perlu dihafal dan digunakan secara "natural" dalam
sesi meta-coaching mengikut turutan.
Soalan Asas:
1. Apakah yang
anda mahu?
2. Outcome?
(VAK)
3a. Mengapa?
Soalan Konteks:
4. Di mana?
5. Bila?
6. Dengan siapa?
Soalan Tindakan:
7. Tindakan?
8. Siapa lagi?
9. Boleh
melakukannya?
10. Pernah cuba?
Soalan Meta:
11. Langkah
(steps)?
12.
Strategi/plan?
13.
Pemantauan/feedback?
14. Menghalang?
15. Sumber
dalaman/luaran?
3b. Mengapa?
(masih ingin meneruskan?)
Soalan Semakan:
16. Ekologi?
17. Sudah
putuskan?
18. Bagaimana
tahu berjaya? (bukti)
Semasa
bertanyakan soalan asas (1-3) dan soalan konteks (4-6), sesi coaching
dibayangkan seperti kapal terbang yang masih berlegar-legar di ruang angkasa.
Apabila "outcome" sudah jelas, barulah boleh mula mendarat dengan
bertanyakan soalan tindakan (7-10), soalan meta (11-15) dan soalan semakan
(16-18). Pastikan "outcome" jelas supaya mudah mencapai KPI (Key
Performance Indicator).
Soalan 7 adalah
sangat penting supaya boleh mendarat dengan sempurna. Jika jawapan kepada
soalan 7, "Apa yang perlu dilakukan untuk mencapai kemahuan anda?"
tidak jelas, maka soalan meta (11-15) akan dianggap "ungrounded" atau
bahasa sasteranya "tidak berpijak di bumi nyata".
Saya beri contoh
mudah dengan soalan dan jawapan yang kaku tanpa seni NLP dan Neuro-Semantics,
sekadar untuk memahami penggunaan dan aliran soalan WFO.
Soalan 1,
"Apa yang anda mahu?"
Jawapan,
"Saya mahu menulis buku".
Soalan 2,
"Apa yang anda lihat, dengar dan rasakan apabila menulis buku?"
Jawapan,
"Saya lihat diri saya menulis buku bertajuk 'Syoknya Meta-Coaching'
menggunakan laptop."
Soalan 3a,
"Mengapa anda mahu menulis buku?"
Jawapan,
"Saya mahu berbakti kepada masyarakat."
Soalan 4,
"Di mana anda mahu menulis buku?"
Jawapan,
"Di rumah."
Soalan 5,
"Bila anda mahu menulis buku?"
Jawapan,
"Minggu depan."
Soalan 6,
"Siapa lagi yang terlibat dalam menulis buku?"
Jawapan,
"Saya seorang saja."
Soalan 7,
"Apakah yang perlu anda lakukan untuk menulis buku?"
Jawapan,
"Saya perlu beli laptop, lakukan X dan Y."
Fokus kepada
beli laptop supaya ringkas:
Soalan 8,
"Selain anda, siapakah lagi yang terlibat untuk membeli laptop?",
Jawapan,
"Saya seorang saja."
Soalan 9,
"Mampukah anda membeli laptop?"
Jawapan,
"Mampu."
Soalan 10,
"Pernahkah anda cuba membeli laptop?"
Jawapan,
"Tidak pernah."
Soalan 11,
"Apakah langkah yang perlu dilakukan untuk membeli laptop?"
Jawapan,
"Saya perlu keluarkan wang, pergi ke Plaza Low Yat dan beli laptop."
Soalan 12,
"Apakah strategi/plan anda untuk membeli laptop?"
Jawapan,
"Saya beli laptop jenama Acer, murah sedikit."
Soalan 13,
"Bagaimana anda pastikan anda membeli laptop Acer bukan jenama lain?"
Jawapan, "Saya
bawa duit yang secukupnya untuk beli Acer."
Soalan 14,
"Ada yang menghalang anda untuk beli laptop Acer?
Jawapan,
"Tiada."
Soalan 15,
"Apakah sumber luaran dan dalaman yang anda ada untuk membeli laptop
Acer?"
Jawapan,
"Saya ada wang PTPTN (sumber luaran) dan saya tahu bagaimana hendak pergi
ke Plaza Low Yat (sumber dalaman)."
Soalan 3b,
"Adakah anda masih mahu menulis buku?"
Jawapan,
"Ya!"
Soalan 16,
"Adakah membeli laptop Acer memberi kesan kepada kehidupan anda?"
Jawapan,
"Tidak. Saya ada banyak wang simpanan."
Soalan 17,
"Sudahkah anda putuskan untuk membeli laptop Acer?"
Jawapan,
"Ya!"
Soalan 18,
"Apakah bukti yang bakal menunjukkan anda telah membeli laptop Acer?"
Jawapan,
"Saya boleh tunjuk laptop Acer dan resit belian."
KPI: Memiliki
laptop Acer (model tertentu) dan resit belian dalam masa seminggu.
Ulang soalan
8-18 untuk aktiviti X dan Y sehingga mencapai KPI.
Itulah contoh
soalan WFO yang kaku dan ringkas untuk "outcome" yang mudah difaham.
Mungkin KPI untuk sesi pertama ialah memiliki laptop, sesi kedua memastikan KPI
tersebut dicapai dan melakukan meta-coaching untuk KPI kedua, contohnya,
"Menghasilkan Bab Pertama dalam masa sebulan". Setiap sesi
meta-coaching mempunyai KPI tersendiri dan dipantau untuk memastikan kejayaan.
Saya selalu beri
perhatian kepada soalan "Mengapa" yang ditanya sebanyak dua kali.
Soalan mengapa (3a) untuk mengetahui alasan kepada soalan "Apa yang anda
mahu?" manakala soalan mengapa (3b) untuk memastikan klien masih ingin
meneruskan hajatnya.
Jika saya ingin
tahu samada menulis di sini cukup "compelling" untuk diteruskan, saya
perlu bersandar dan kadang-kadang menggaru kepala sambil berfikir. Sila semak
saya orang jenis apa? visual, auditori, kinestatik atau digital - soalan untuk
NLPer.
Setelah berfikir
saya dapati alasan utama menulis mengenai meta-coaching ialah supaya;
(1) pembaca
mendapat gambaran sebenar dari sumber yang sahih,
(2)
meta-coaching dikenali ramai. Kursus pertama ACMC diadakan di Malaysia pada
Disember 2013, masih panas lagi dan baru.
(3) pengetahuan
mengenai meta-coaching dapat dikongsikan bersama dengan rakan coach, trainer,
learning fasilitator, kaunselor, mentor dan lainnya untuk kebaikan semua
terutamanya klien.
Berdasarkan kepada
tiga alasan skema ini saya rumuskan bahawa menulis adalah
"compelling" untuk saya teruskan. Sebenarnya ada banyak lagi alasan
yang masih di peringkat meta, belum dijolok untuk dijadikan alasan tegar.
Ada pujangga
mengatakan, "Aku menulis bukan kerana nama". Soalan meta saya,
"Apakah niat tertinggi pujangga itu bila dia menggatakan aku menulis bukan
kerana nama?" Insyaallah bersambung lagi dengan kemahiran seterusnya iaitu
"meta questioning".
Terbaik...
ReplyDelete