Saturday, August 3, 2013

Dr AK: Bagaimana Mahu Berfikir Cara Mudah?

Apa yang boleh kita belajar dari "La ilaha illallah" selain maksudnya “Tiada Tuhan Selain Allah” ialah kaedah berfikir yang mudah.

Mulakan berfikir dengan "Penafian" (katakan "La") secara menyeluruh kepada setiap kenyataan yang diterima seperti ayat "Tiada Tuhan" kemudian barulah berfikir mengenai "Pengecualian" seperti ayat "Melainkan Allah".

Bila mendengar sesuatu cerita, melihat sesuatu kenyataan atau menerima sesuatu berita tidak kira dari SESIAPA saja, mulakan dengan "Penafian" (katakan "La") iaitu tidak mempercayai kemudian barulah berfikir mengenai "Pengecualian" iaitu bagaimana berita tersebut boleh jadi benar.

Jadi banyaklah persoalan seperti "Bagaimana", "Bila", "Siapa", "Di mana" dan "Bagaimana jika" berligar dalam minda. Dalam NLP ini dikenali sebagai "Meta Model" atau melakukan "chunking down".

Ingat, mula berfikir dengan "Penafian", katakan "La" dalam minda bila menerima sesuatu berita. Insyaallah, anda bukanlah seorang yang mudah ditipu atau senang menari bila musik dibunyikan oleh orang yang berkepentingan.