Sunday, November 3, 2013

Dr AK: Hidup Sekali Hiduplah Yang Bererti

Sumber: Internet
Teringat ucapan seorang rakan, pensyarah pengajian Islam, "Kebanyakan profesional hantar anak mereka belajar agama manakala ustaz pula hantar anak belajar supaya jadi profesional. Terbalik dah."

Dia buat kesimpulan begitu setelah mengetahui ramai peserta kursus menghantar anak remaja mereka belajar agama di merata negara seperti Mesir, Yaman dan Indonesia dengan biaya sendiri.

Saya tidak kata apa-apa cuma teringat salah satu halatuju Gontor iaitu menghasilkan ulama yang intelek bukan intelek yang tahu agama.

Sehebat manapun ilmu dunia yang ada, setinggi mana jawatan yang disandang dan sebesar mana gelaran yang diterima, apabila di penghujung senja pasti akan merasai kekosongan jiwa bila tiada ilmu agama yang kukuh. Rasa menyesal wujud di sebalik minda bawah sedar.

Mengapa dulu aku tidak belajar agama sedalamnya; hendak salahkan sistem pendidikan yang ada, atau ibu-bapa yang tidak peka, atau diri sendiri yang terleka?

"Hidup Sekali Hiduplah Yang Bererti"

P/S: Baca buku "Travelog Haji". Respek dengan pengakuan Prof. Muhd Kamil yang mula belajar membaca al-Quran setelah bergelar Professor dan menghantar anak remajanya ke Sudan.