Thursday, June 13, 2013

Dr AK: Makna "Kaya" dan "Miskin"


Kadang-kadang kita tertanya-tanya, apakah erti "kaya" dan apakah erti "miskin". Imam Ali dengan tegasnya berkata "seandainya kemiskinan itu berwujud (seperti orang) maka aku orang yang pertama membunuhnya".

Kenyataannya agak kontradik dengan cara hidupnya. Dari ladang pertanian dan kebun kurma, beliau mendapatkan penghasilan yang melimpah. Beliau tidak membelanjakan hartanya untuk melawan hidup dan memperbaiki kualiti apa yang dimakan atau dipakai keluarganya. Beliau tidak menumpuk untuk masa depan dan anak-anaknya. Beliau membelanjakan hartanya di jalan Allah.

Jika beliau membeli ratusan budak lalu membebaskannya dan mewakafkan hartanya untuk kebajikan sosial, beliau bukanlah seorang "miskin" tetapi memilih cara hidup "miskin", sesuai dengan hadis koleksi Imam al-Bukhari dan Muslim “Kekayaan yang sebenar bukanlah kemewahan harta. Tetapi ia adalah kaya jiwa (merasa cukup dengan apa yang ada).”

Ini berbeza dengan sesetengah orang yang "bagaikan musang dengan anggur", tidak dapat memiliki harta setelah berusaha keras kemudian membenci harta dan hidup dalam kemiskinan (terpaksa).

Semasa kita memperkata orang cina tamakkan harta, ada seorang penarik beca telah menderma sebanyak RM150,000 dalam masa 20 tahun. Beliau telah memberi RM250 terakhirnya dan berkata, “Ini adalah derma terakhir saya kerana saya sudah tua dan tidak dapat bekerja lagi”. Beliau meninggal dunia pada umur 93. Namanya Bai Fan Li. Mungkin dialah orang cina yang paling "kaya" di zaman modern ini untuk dibuat modeling.