Sunday, June 16, 2013

Dr AK: Tuan Hendak Berjaya?


Tuan hendak berjaya dalam kemahiran apa?

Kemahiran sebagai seorang peniaga restoran, usahawan mee, pedagang barang buatan China, pelukis potraits, penulis novel kreatif, pemain badminton, guru disiplin, jurufoto, kontraktor atau sebarang kemahiran lain?

Apa yang tuan perlu lakukan ialah "modeling". Setiap kejayaan meninggalkan jejak dan struktur yang boleh diikuti.

Dr. Richard Bandler mampu melakukan kemahiran terapi gestalt Fritz Perls dengan hanya melakukan "modeling" tanpa perlu mengambil kursus psikologi. Itulah juga rahsia kejayaan Anthony Robins, memodelkan kecemerlangan orang lain. Tuan hanya perlu pilih seorang yang berjaya dalam kemahiran yang tuan inginkan dan lakukan "modeling".

Masalahnya tuan mungkin tidak tahu bagaimana hendak lakukan "modeling" macam Dr. Richard Bandler dan Anthony Robbins.

Untuk melakukan "modeling" tuan perlu tahu sistem representasi diri tuan dan orang yang tuan mahu modelkan. Tuan perlu dapatkan corak pemikiran (meta-program) beliau. Tuan perlu mahir "meta model" untuk mendapat struktur kemahiran beliau melalui "chuncking down". Tuan perlu tahu menggunakan "submodaliti" untuk memahami "wayang minda" beliau supaya tuan boleh padankan dengan "wayang minda" tuan.

Mudahnya beginilah, selain perkara "luaran" tuan perlu tahu perkara "dalaman" orang yang ingin tuan modelkan seperti semangat beliau dan apa yang ada dalam mindanya.

Menghadiri bengkel dan membaca buku orang berjaya baik untuk modeling perkara "luaran" tetapi perkara "dalaman" masih tersembunyi kerana orang yang berjaya itu pun tidak tahu struktur kemahiran di dalam mindanya jika tidak dicungkil. Perumpamaannya jika kita mahu masukkan jantung orang lain ke dalam badan kita, bukan semudah ambil dan pasang, perlu lihat pelbagai aspek supaya sesuai seperti jenis darah, saraf dan lain-lain.

Banyak ilmu NLP dan Neuro-Semantics terpendam sebab itu saya galakkan pengamal asas NLP untuk habiskan pengajian mereka sehingga peringkat master, sekurang-kurangnya. Di peringkat master pun rasa macam perlu belajar lagi.

P/S: Tengah fikir untuk buat sistem "modeling" untuk ahli akademik dan pelajar cemerlang menggunakan kaedah NLP/Neuro-Semantics untuk program Ed.D?