Monday, February 11, 2013

Dr AK: Legasi dan Lagenda


10 Feb 2013. Bersama dengan PLF family untuk Learning Showcase 4.0 di Taman Sri Gombak. Saya sempat mengikuti persembahan oleh PLF Din Deraman,  PLF Hafiszi Othman dan PLF AsnaDila Amris. Teruja dengan persembahan yang hebat, banyak yang saya belajar dalam masa yang singkat seperti cara membuat business roadmap, mencari syurga dan melakukan beyond marketing. Terima kasih kepada presenter kerana berkongsi pengetahuan. Terima kasih juga kepada Tuan Mohd Rizal dan anggota PLF yang bertungkus lumus menjayakan program ini.

Ketika duduk di kerusi sambil terpegun melihat persembahan demi persembahan, perkataan "legasi" membuatkan saya bermeta-stating agak lama. Banyak frame berligar-ligar dalam wayang minda terutama apabila mengaitkan "legacy" dan "legend", dua perkataan yang mempunyai hubung-kait yang rapat. Pastinya movie "I'm Legend" yang dilakonkan oleh Will Smith bermain di wayang minda silih berganti dengan gambaran-gambaran lain. 

Saya juga terbayang guru mengaji Quran di kampung semasa zaman kanak-kanak. Tunjuk ajar dan perhatiannya tidak dapat saya lupakan sehingga ke hari ini. Dialah salah satu 'legend" bagi saya kerana untuk mengajar dari Alif, Ba, Ta hingga dapat membaca Quran perlukan kesabaran dan keikhlasan dalam masa yang panjang. Sentuhan kasih sayang lah yang membuatkan hati teringat dan mengagumi walaupun wajah nampak garang. Kadang-kadang saya juga tertanya-tanya samada saya dapat menyentuh hati pelajar-pelajar saya dan adakah mereka ingat pada saya apabila masa telah berlalu begitu lama dan saya sudah pun "Inna Lillahi wa inna ilaihi raji'un".           














No comments:

Post a Comment