Tuesday, February 26, 2013

Dr AK: Bengkel MATLAB dan ANN, Bangi


26 Feb. 2013. Gembira hari ini berkongsi pengetahuan mengenai MATLAB dengan penyelidik dari UKM, UiTM dan USM yang merupakan pakar dalam bidang masing-masing; Kejuruteraan, Ekonomi, Matematik, Sains dan Teknologi. Kebanyakan adalah penyelidik yang sedang bekerja keras/smart ke arah ijazah sarjana dan doktor falsafah. Biasanya saya hadkan maksima sepuluh peserta sahaja tetapi kali ini 25.

Terima kasih kepada semua terutama penyelidik UKM yang memberi respons segera walaupun saya memberi notis/iklan yang lewat. Saya cuma minta mengisi empat kekosongan tetapi yang diterima 19. Terima kasih yang tidak terhingga juga kepada penyelidik yang bersungguh-sungguh, datang dari jauh untuk bersama dalam bengkel ini. Saya respek dengan semangat anda. Untuk yang tidak dapat bersama kali ini kerana tempat penuh, insya Allah bengkel diadakan pada 8 - 9 April 2013.  






27 Feb. 2013. Hari kedua diisi dengan perkongsian ilmu mengenai Artificial Neural Networks (ANN), Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System (ANFIS) dan Response Surface Methodology (RSM) menggunakan platform MATLAB dengan analisa data sebenar di lapangan. Data yang diperolehi dianalisa langkah demi langkah sehinggalah dapat menghasilkan nilai error (R) untuk perbandingan kejituan bagi setiap kaedah. Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar dan tamat dalam masa yang dirancang. Terima kasih kepada semua yang terlibat. Saya hargai partisipasi, kerjasama dan persahabatan yang wujud hasil dari bengkel ini. Semoga berjaya dalam penyelidikan yang sedang dilaksanakan. Amiin.






Maklumat lanjut boleh diakses melalui:
Penggunaan MATLAB dan ANN dalam Penyelidikan:
http://bengkelnlp.blogspot.com/2012/09/dr-ak-statistics-artificial-neural.html