Jumaat, 24 Ogos 2012

NLP: Keldai Berkulit Singa

Seekor keldai terjumpa kulit singa yang telah ditinggalkan oleh pemburu di dalam hutan. Ia kemudian memakai kulit singa itu untuk menghiburkan dirinya dengan cara bersembuyi di sebalik semak, kemudian melompat keluar untuk menakut-nakutkan binatang yang melalui tempat itu. Semua binatang menjadi takut dan lari ketika melihat keldai yang mereka sangka seekor singa.

Keldai tersebut gembira melihat semua binatang lari, seolah-olah dirinya adalah raja hutan sehingga disebabkan terlalu bangga, ia mulai mengaum dengan keras tetapi bukanlah ngauman singa yang keluar dari mulutnya, melainkan cuma ringikan keldai yang parau. Seekor musang yang tadinya ikut lari bersama dengan binatang lain menjadi terhenti ketika mendengar suara itu. Perlahan-lahan dia mendekati keldai itu dan menyedari ia hanyalah seekor keldai yang memakai kulit singa.

Musang itu kemudian berkata sambil tertawa, "Jika kamu menutup mulutmu, mungkin aku akan berlari ketakutan juga tetapi kamu mengaum dan mengeluarkan suaramu yang parau".

* Jika ingin memodel seseorang, selain penampilan (fisiologi), pastikan keadaan minda (state) dan wayang minda juga sama.

Sumber: Internet
  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan