Saturday, August 18, 2012

NLP: Tapisan 3K

Socrates adalah seorang ahli falsafah yang terkenal kerana pengetahuan dan kebijaksanaannya. Suatu hari seorang lelaki berjumpa dengan Socrates dan berkata, "Tahukah anda apa yang baru saya dengar mengenai salah seorang kawan anda?"

"Tunggu sebentar," jawab Socrates. "Sebelum beritahu saya sesuatu, saya ingin anda melakukan ujian tapisan 3K."


"Ujian Tapisan 3K?" tanya lelaki tersebut.


"Betul!" jawab Socrates.


"Sebelum anda mengatakan sesuatu kepada saya mengenai teman saya, mungkin idea yang bagus untuk menapis apa yang akan anda katakan. Tapisan pertama adalah KEBENARAN. Sudah pastikah anda bahwa apa yang anda akan katakan adalah benar?"


"Tidak" kata lelaki tersebut, "sesungguhnya saya baru saja mendengarnya dan ingin memberitahu kepada anda".


"Baiklah" kata Socrates, "Jadi anda sungguh tidak tahu apakah hal itu benar atau tidak. Sekarang mari kita tengok tapisan kedua iaitu KEBAIKAN. Apakah yang akan anda katakan mengenai teman saya adalah sesuatu yang baik?".


"Tidak, sebaliknya mengenai hal yang buruk", jawab lelaki tersebut.


"Jadi" lanjut Socrates "anda ingin mengatakan sesuatu yang buruk mengenai dia tetapi anda tidak yakin itu benar. Anda mungkin boleh lulus ujian selanjutnya iaitu KEGUNAAN". Apakah yang anda ingin beritahukan tentang teman saya tersebut berguna kepada saya?".


"Tidak, sungguhnya tidak", jawab lelaki tersebut.


"Kalau begitu" simpul Socrates, "Jika apa yang anda ingin beritahukan kepada saya tidak benar, tidak juga baik, bahkan tidak berguna untuk saya, kenapa ingin menceritakan kepada saya?"


* Kata-kata yang menyakiti hati seseorang ibarat sebuah panah yang keluar dari busurnya dan membunuh jiwa yang tidak bersalah. Ianya tidak boleh ditarik balik. Jadi sebelum berbicara, gunakanlah “Tapisan 3K”.

Sumber: Internet

No comments:

Post a Comment