Saturday, August 18, 2012

NLP: Lembu Dan Khinzir

Pada suatu ketika ada seorang yang kaya bertanya kepada sahabatnya.

"Mengapa aku dicela sebagai orang yang kedekut? Padahal semua orang tahu aku telah membuat surat wasiat untuk mendermakan seluruh harta kekayaanku bila aku mati kelak".


"Begini," kata sahabatnya, aku akan ceritakan kepadamu tentang kisah lembu dan khinzir.

Suatu hari khinzir mengeluh kepada lembu mengenai dirinya yang tidak disukai manusia.

"Mengapa orang selalu membicarakan tentang kebaikanmu? tanya khinzir. Memang kau memberikan susu, mentega dan keju, tapi yang aku berikan jauh lebih banyak. Aku memberikan lemak, daging, paha, bulu, kulit, sehinggakan kakiku pun dibuat makanan asin! Tetapi tetap saja manusia tak menyenangiku. Mengapa?"


Lembu berfikir sejenak dan kemudian menjawab, "Ya! mungkin sebab aku memberi kepada manusia ketika aku masih hidup".

* Semasa umur masih ada berbuat baiklah.


Sumber: Internet

No comments:

Post a Comment