Sabtu, 18 Ogos 2012

NLP: Pujian Yang Berfaedah


Dua orang wanita bekerja di pejabat yang sama. Keduanya mempunyai karakter yang berbeza dan sukar untuk berkomunikasi. Walaupun keduanya tidak saling membenci, namun mereka bukanlah sahabat karib dan tidak saling menyukai cara kerja serta sifat masing-masing.

Suatu hari, Wanita A meminta bantuan rakan kerja lain, Wanita C untuk menegur Wanita B supaya memperbaiki serta mengawal emosinya, jika tidak, pegawai lain mungkin tidak akan berkawan dengannya. Demikian alasan Wanita A.

Selang beberapa hari, Wanita A bertemu dengan Wanita B. Wanita B menegur Wanita A dengan penuh ramah dan sopan. Sejak itu, Wanita A melihat adanya perubahan besar dalam diri Wanita B yang telah berubah menjadi seorang yang berperibadi baru, seorang yang menyenangkan dan disukai oleh banyak orang.

Wanita A kemudiannya bertemu Wanita C untuk mengucapkan terima kasih, serta menanyakan resepi yang digunakan untuk menasihati Wanita B.

Wanita C menjawab: "Saya hanya kata kepada Wanita B, saat ini ada banyak orang yang memuji dan mengagumimu terutama Wanita A, dia secara istimewa mengatakan engkau sangat lemah lembut, pandai mengawal emosi serta disukai oleh banyak orang".

* Pujian adalah bunyi yang paling indah dari segala jenis bunyi-bunyian.

Sumber: Internet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan