Sabtu, 18 Ogos 2012

NLP: Mati Kesejukan


Di sebuah perusahaan pengangkutan ada seorang pekerja, namanya Nick. Dia sangat rajin bekerja dan bertanggung jawab. Pada suatu hari semua pekerja bergegas untuk merayakan hari ulang tahun ketua mereka.

Tanpa disedari Nick terkunci di dalam sebuah lori pengangkut ais. Nick berteriak, memukul pintu lori dengan keras, tetapi tidak ada yang mendengar.

Tangannya sudah merah dan bengkak-bengkak memukul pintu lori itu, suaranya sudah serak akibat berteriak terus tetapi tetap tidak ada orang yang mempedulikannya, akhirnya dia duduk di dalam sambil menghelakan nafas yang panjang.

Semakin dia berpikir semakin dia merasa takut, dalam hatinya dia berpikir “dalam lori pengangkut ais suhunya pasti di bawah 0 darjah celcius, kalau tidak segera keluar dari situ, pasti dia akan mati kedinginan”.


Keesokan harinya, semua pekerja datang bekerja. Mereka membuka pintu lori pengangkut ais tersebut dan sangat terkejut melihat Nick yang terbaring di dalam. Mereka segera mengangkat Nick untuk ditolong tetapi dia sudah tidak bernyawa lagi.


Sesuatu yang mereka hairankan ialah suis untuk menghidupkan mesin pendingin itu tidak dibuka dan dalam lori yang besar itu juga ada cukup oksigen untuknya. Suhu dalam lori itu 28 darjah tetapi Nick mati "kesejukan"!


Nick bukanlah mati kerana suhu dalam lori terlalu rendah tetapi dia mati kesejukan di dalam hatinya. Dia sudah menghakimi dirinya dengan sebuah hukuman mati. Bagaimana dapat hidup terus?


* Orang yang percaya kepada diri tidak akan terus putus asa begitu saja, dia tidak akan bersedih terhadap keadaan hidupnya yang dalam kesusahan.

Sumber: Internet

Tiada ulasan:

Catat Ulasan